van webtekst naar verkooptekst

Van webtekst naar verkooptekst

Soms zijn websites puur informatief, deze websites worden keurig up-to-date gehouden en de webmaster verwacht geen reactie van zijn bezoekers. Maar als u een boodschap te vertellen heeft of producten of diensten wilt verkopen dan bent u juist op zoek naar interactie met uw bezoekers. Dit kan variëren van het laten klikken op de link "meer informatie” tot klikken op de knop "bestellen”.

 

Een hulpmiddel bij het goed opzetten van een tekst is het AIVA model (Nederlands afleiding van AIDA). Waarbij AIVA staat voor: Aandacht  (Attention), Interesse (Interest), Verlangen (Desire), Actie (Action).

 

Deze punten zullen nader toegelicht worden:

 

Aandacht: Bij deze eerste stap gaat het om het verkrijgen van de aandacht van de webbezoeker. Dit is in feite alle aandacht die bezoekers naar website kunnen leiden. U kunt daarbij denken aan visitekaartjes, krante-artikelen, advertenties, reclame op uw auto, linkvermeldingen op startpagina’s, uw bijdrage aan discussies op forums, uw eigen weblog, leuke videofilmpjes op Youtube, uw aanwezigheid op sociale platformen en alles wat u maar kunt verzinnen.

 

Interesse: Nadat u de aandacht van onze webbezoeker heeft verkregen gaat het in deze tweede stap om het verkrijgen de interesse. Dit kan bijvoorbeeld door een pakkende titel en het uitleggen hoe uw product voor een probleem dat uw bezoeker heeft een oplossing kan zijn. Bij het schrijven van teksten is het erg belangrijk dat u vanuit bezoeker denkt. Uw bezoeker moet zich hierin herkennen.

 

Verlangen: Nu de webbezoeker interesse heeft gaat het in de derde stap om het creëren van verlangen. De bezoeker moet ervan overtuigd raken dat hij het product of dienst wil afnemen. Dit kunt u doen door het uitleggen van de voordelen of de kansen. Tegelijkertijd moet u duidelijk maken dat u als leverancier een goede partij bent en dat de prijs die u vraagt zeer redelijk is.

 

Actie: Nu de webbezoeker helder heeft hoe het product of dienst van nut kan en dat hij besloten heeft dat hij het product wil aanschaffen moet u in de vierde en laatste stap uw bezoeker een duwtje in de rug geven en de prikkel aanbieden om contact te maken of tot bestelling over te gaan. Als een bezoeker eerst op de website moet gaan rond kijken waar er contact gelegd kan worden of hoe er bestelt kan worden loopt u de kans dat de bezoeker toch nog afhaakt. Om dit soepel te laten verlopen moet er een direct mogelijkheid worden geboden door het plaatsen van een link of knop.

 
Pagina terug
Powered by webXpress