Koop op afstand

Koop op afstand
 
Omdat er bij verkopen via een webshop geen fysiek contact tussen de verkoper en koper is wordt dit "Koop op afstand” genoemd. Naast verkopen via een website vallen hier ook onder: verkopen via televisie, verkopen via catalogi, verkopen via telefoon en verkopen via fax.
 
Om de consumenten te beschermen zijn er wettelijke afspraken. Deze zijn op Europees niveau vastgelegd en de Nederlandse wetgeving is hierop gebaseerd.
 
Via de wet Koop op afstand heeft de consument recht op de volgende zaken:
- Recht op alle informatie
- Recht op bedenktijd

Hierop gelden uitzonderingen. Deze zullen eerst worden toegelicht. Vervolgens zullen de twee boven genoemde rechten nader worden toegelicht.
 
Uitzonderingen
Niet alle verkooptransacties vallen onder de wet Koop op afstand. Zaken die er niet onder vallen zijn, bijvoorbeeld:
- Telefonische bestelling door de klant gestart, bijvoorbeeld: Kunt u mij een nieuwe televisie leveren?
- Verkopen van particulier naar particulier,
- Verkopen van financiële producten, hiervoor is aparte wetgeving,
- Reserveringen voor vervoer, accommodatie, restaurant, voorstellingen en andere gelijksoortige diensten,
- Overeenkomsten voor de bouw en verkoop van onroerend goed,
- Levensmiddelen, dranken en andere huishoudelijke artikelen voor frequent gebruik en worden geleverd aan het huis of werkadres,
- Producten of diensten verkocht via een veilinghuis.
 
Recht op alle informatie
Als verkopende partij bent u verplicht om voor de verkoop op afstand in duidelijke en begrijpelijke taal de volgende informatie te geven:
1. De naam van het bedrijf. En als er om vooruitbetaling wordt gevraagd ook het adres. Bij telefonische verkoop moet tevens aan het begin van het gesprek gemeld worden dat het om een commerciële aanbieding gaat.
2. De belangrijkste kenmerken van het aangeboden product of de dienst.
3. De prijs, inclusief belastingen en eventuele bezorgkosten.
4. Hoe de betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst plaatsvindt.
5. Het bestaan van een herroepingrecht, dus dat u binnen 7 werkdagen uw bestelling nog kunt annuleren.
6. Eventuele communicatiekosten, als die hoger zijn dan het basistarief (geldt vooral voor telefonisch bestellen).
7. Hoe lang de prijs of aanbieding geldig is.
8. Als het gaat om een voortdurende of periodiek terugkerende dienst of een serielevering: de minimum looptijd van het contract.
 

In alle gevallen moet u uw klant deze informatie vooraf, uiterlijk bij de levering, schriftelijk toezenden. Dit kan per brief, fax of e-mail. Hierbij dient u duidelijk uw naam en adresgegevens vermelden en tevens aangeven welke garanties gegeven worden en waar de consument terecht kan in geval van klachten en opzegging.

 
Recht op bedenktijd
Voor alles wat op afstand gekocht wordt en onder deze wet valt geldt dat er sprake is van een afkoelingsperiode van minimaal 7 werkdagen. Het recht om de koop op afstand ongedaan te maken wordt het herroepingrecht genoemd. Binnen deze periode heeft de consument het recht de koop ongedaan te maken. Het betaalde bedrag moet worden gecrediteerd. De enige kosten die u als  leverancier in rekening mag brengen zijn de eventuele kosten voor het retourzenden. Voor goederen geldt deze afkoelingsperiode vanaf het moment van ontvangst, voor diensten gaat deze periode in vanaf bestelling.
 

Let op: Indien u verzuimt uw klant volledig te informeren wordt de afkoelingsperiode automatisch verlengd tot 3 maanden. Indien u binnen deze maanden de gevraagde informatie verstrekt geldt de afkoelingsperiode vanaf dat moment.

 
Uitzonderingen
Het herroepingsrecht is niet van toepassing op de:
- Producten die op maat zijn besteld
- Verzegelde producten waarvan de zegel is verbroken (cd’s, cd-roms, dvd’s etc.)
- Bederfelijke waren
 
Levertijden
Bestellingen via Koop op afstand moeten binnen 30 dagen worden uitgeleverd. De bestelling gaat in de dag nadat de consument de order heeft geplaatst.
 

Kunt u niet binnen deze 30 dagen leveren dan moet u de klant hiervan op de hoogte stellen. U kunt uw klant een vervangend product aanbieden als dit vergelijkbaar is met betrekking tot prijs en kwaliteit. Dit moet vooraf met de klant worden besproken en de klant moet hier mee in stemmen. Stemt de klant niet in dan heeft de klant het recht van de koop af te zien. Eventuele aanbetalingen zullen moeten worden teruggestort.

 
Bronnen:
website: consumenteninformatiepunt.nl
website: postbus51.nl

Pagina terug
Powered by webXpress