Een goede homepage

Een goede homepage
 
Via zoekmachines, links en/of advertenties komen bezoekers op homepage. Heel belangrijk is het dan om de bezoeker vast te houden en geïnteresseerd te krijgen zodat hij naar een vervolgpagina klikt of direct contact opneemt.

Een homepage heeft de volgende belangrijke taken: het uitstralen van een identiteit, start punt voor verdere navigatie, het bieden van prikkels, actuele inhoud, de big picture verschaffen en snelle toegang tot belangrijke informatie geven.

- Identiteit en boodschap van de website duidelijk te maken
De homepage moet de bezoeker informeren wat het doel is van de website en moet aan de bezoeker duidelijk maken waarom het voor de bezoeker interessant is om deze website te bezoeken.
 
- Een overzicht geven van structuur en inhoud
De homepage moet aan de bezoeker duidelijk maken welke informatie op de website te vinden is en moet aan de bezoeker duidelijk maken hoe deze informatie gevonden kan worden. Wees daarbij terughoudend in originaliteit. Juist door te doen wat een bezoeker verwacht maakt u het bezoek en de navigatie door uw website gemakkelijker.
 
- Bieden van prikkels
Zoals op de voorpagina van een krant of magazine moet ook de homepage van een website "op de cover” de bezoeker prikkelen om verder te lezen ofwel door te klikken. Bijvoorbeeld door het promoten van de beste of meest bekeken informatie of het laatste nieuws.
 
- Actuele inhoud
Een herhalingsbezoek is vaak belangrijk voor websites. Als bezoekers steeds terug komen is het mooi als ze nieuwe content tegenkomen en worden ze aangemoedigd om vaker langs te komen.
 
- De big picture
De informatie op de homepage moet niet te lang zijn, probeer te voorkomen dat uw bezoekers moeten scrollen. Mogelijk dat u lang niet het hele verhaal op de homepage kwijt kunt. Probeer uw bezoekers in ieder geval de hoofdlijnen aan te bieden. Maak keuzes in wat u op de homepage wil zeggen. Verplaats u in de bezoeker en vraag u af wat voor uw bezoeker belangrijk is om te lezen. Zorg dat uw hun interesse krijgt en dat ze bereid zijn om door te klikken. In vervolgpagina’s heeft u vervolgens wel de ruimte om uw boodschap helemaal duidelijk te maken.
  
- Links naar veel gezochte informatie
Bepaalde informatie op een website kan heel erg belangrijk zijn, bijvoorbeeld de link support op de website van een software leverancier. U geeft uw bezoekers een goede service door een link (of knop) naar de supportpagina op een duidelijk zichtbare plek te plaatsen.
 
Wat u niet moet doen!
Er zijn een aantal zaken die u beter niet kunt doen:
• Gebruik van (lange) flash intro’s, waarbij de gebruiker eerst de intro moet afwachten voordat hij de website kan bekijken
• Zoekplaatjes waarbij afbeeldingen of figuren menu-items vertegenwoordigen, wat pas duidelijk gemaakt wordt als de muis er overheen beweegt.
• Te veel of te weinig tekst waarbij de bezoeker veel moet scrollen of waarbij de bezoeker een korte tekst te zien krijgt als: "Gebruik het menu links of klik op contact”.

Pagina terug
Powered by webXpress