Goed vindbaar met webXpress

Goed vindbaar met webXpress
 
Een goed vindbare website en webshop is van belang. Op deze pagina willen we uitleggen hoe een website (en webshop) in webXpress goed vindbaar gemaakt kan worden.


De voorbereiding

Voordat je de website of webshop kunt optimaliseren moet er worden nagedacht over welke zoektermen door zoekers gebruikt kunnen worden. Realiseer u ook dat het lastig is om met algemene zoektermen goed vindbaar te zijn. 
 
Bepalen zoektermen
Stel, u hebt een timmerbedrijf, dan wilt u op het zoekwoord timmerbedrijf vindbaar zijn. Echter geeft een dergelijk zoekwoord  meer dan 400.000 resultaten. Het is bijna onmogelijk om dan goed vindbaar te zijn. U moet zich realiseren dat niemand zoekt op timmerbedrijf omdat er dan bedrijven uit Maastricht tot Delfzijl in de zoekresultaten zullen voorkomen. Daar zit de zoeker ook niet op te wachten dus zal de zoeker waarschijnlijk een locatie aan zijn zoekwoord toevoegen en als zoektermen Timmerbedrijf Amsterdam in typen.
 
Zoektermen aan een pagina koppelen
Google adviseert geen websites maar webpagina's. Dat betekent dat zoektermen aan pagina's gekoppeld moeten worden. Maak een overzicht van de zoektermen en koppel ze vervolgens aan pagina's. Bijvoorbeeld u hebt een timmerbedrijf en u voert onder andere de volgende activiteiten uit: nieuwbouw, verbouwen, restauratie. U kunt dan 
Timmerbedrijf Amsterdam -> homepage
Nieuwbouw Amsterdam -> pagina nieuwbouw
Verbouwen Amsterdam -> pagina verbouwen
Restauratie Amsterdam -> pagina restauratie
 
Optimaliseer voor zoekmachines en uw bezoekers!
Bedenk dat het belangrijk is om goed gevonden te worden in zoekmachines, maar dat behalve zoekmachines uw website als het goed is ook bezocht gaat worden door potentiële klanten. U moet de website dus slim opbouwen voor zoekmachines maar tegelijkertijd ook vriendelijk voor uw bezoekers Deze moeten nadat ze bij u op de site zijn aangekomen eenvoudig en plezierig de gezochte informatie kunnen vinden. 


De webXpress website optimaliseren

In een aantal stappen zullen we hier de aanbevolen activiteiten in volgorde van belangrijkheid toelichten:
 
1. Domeinnaam
Bij het kiezen van een domeinnaam is het handig als de activiteit in de domeinnaam voorkomt. Bijvoorbeeld u bent timmerman en u bent actief als ZZP-er. Als domeinnaam kunt u dan bijvoorbeeld kiezen voor jansentimmerwerken.nl  
 
2. Paginatitel
De paginatitel wordt onderdeel van de URL. Het is belangrijk om het belangrijkste zoekwoord voor die pagina in de paginatitel te stoppen. Als een van uw activiteiten verbouwen is dan kunt u een pagina aan uw website toevoegen die over verbouwen gaat. Een logische titel is dan verbouwen. De URL wordt dan: jansentimmerwerken.nl/verbouwen. De paginatitel wordt door webXpress automatisch van een H1-Tag voorzien.
 
3. Titelomschrijving (max. circa 70 tekens)
Hier kunt u een korte omschrijving plaatsen. Het is belangrijk dat ook hier de belangrijke zoekwoorden terugkomen, daarnaast moet er rekening mee gehouden worden dat deze titelomschrijving door Google gebruikt wordt om de webpagina in de zoekresultaten te presenteren. Zet de belangrijke zoektermen zoveel mogelijk vooraan. Bijvoorbeeld: Verbouwen | Jansen Timmerwerken. Voeg eventueel de locatie en telefoongegevens toe.
 
In de zoekresultaten wordt dit deze pagina dan als volgt weergegeven:
Verbouwen | Jansen Timmerwerken, Amsterdam
www. jansentimmerwerken.nl
 
4. Paginaomschrijving (max. circa 160 tekens)
Hier kunt u een uitgebreide omschrijving plaatsen als een soort korte inleiding op de inhoud van de pagina. Deze paginaomschrijving wordt zeer waarschijnlijk niet door Google gebruikt voor het bepalen van de positie, maar Google kan deze tekst wel gebruiken in de presentatie van de zoekresultaten. Naast een inleiding op de inhoud is het een overweging om een call-to-action in deze tekst op te nemen.
 
In de zoekresultaten wordt deze pagina dan als volgt weergegeven:
Verbouwen | Jansen Timmerwerken, Amsterdam
www. jansentimmerwerken.nl
Jansen timmerwerken is gespecialiseerd in verbouwen. Meer dan 15 jaar ervaring. Neem vrijblijvend contact op.
 
5. Zoekwoorden
Vroeger werden de zoekwoorden (gescheiden door een komma en spatie) door Google gebruikt ten behoeve van de vindbaarheid. Tegenwoordig echter niet meer omdat hier makkelijk misleidende woorden kunnen worden ingevoegd. Google kijkt tegenwoordig uitsluitend naar de content.
 
6. Content - Tekst
Google moet natuurlijk wel weten waarover de pagina gaat. Google is een machine en bepaaldt dat (voorlopig) door het "lezen" van de pagina en naar de gebruikte woorden te kijken. Het is logisch te veronderstellen dat belangrijke woorden vaker voorkomen dus het advies is om de belangrijke zoekwoorden ook enige keren te herhalen. Plaats de zoekwoorden zo vroeg mogelijk in de zin en plaats zo ook al zo vroeg mogelijk in de webpagina. Extra benadrukken is mogelijk door de zoekwoorden vet te maken of zelfs als hyperlink te gebruiken. 
 
7. Content - Afbeeldingen
Behalve tekst zijn afbeeldingen ook content. Geef de afbeeldingen bij voorkeur een naam waarin ook de zoektermen voorkomen. Verder kunnen afbeeldingen van een ALT-tag voorzien worden waarin ook de zoekwoorden opgenomen worden.
 
8. Disclaimer
Om meerdere redenen is het belangrijk om in de disclaimer de uitgebreide contactgegevens op te nemen. Omdat de disclaimer onder iedere pagina wordt weergegeven ontstaat er voor Google een relatie tussen uw bedrijfsnaam, de activiteiten en de locatiegegevens.

Wat is nog meer belangrijk voor een goede vindbaarheid

De positie van uw pagina is van veel factoren afhankelijk. Zo spelen ook de volgende zaken een rol:
 
Aantal inkomende links
Dit geeft weer hoe belangrijk anderen u vinden, of te wel uw sociale status op internet. Naast het aantal inkomende linkjes maakt het ook uit wie er naar u toe linkt. Allereerst werkt het in uw voordeel als websites uit dezelfde branche naar u linken. Nog beter is dat websites naar u linken die zelf een hoge status hebben.
 
De snelheid van uw website
Bezoekers zitten niet te wachten op een traag ladende website. Deze snelheid heeft u voor een gedeelte zelf in de hand,. Als u foto's invoegt maak deze foto dan op maat en gebruik niet het origineel van 4MB of groter.


Gerelateerde artikelen:

Pagina terug
Powered by webXpress