Verbeteren conversie webshop

Verbeteren conversie webshop
 
Om met de webshop de verkopen te verbeteren is het belangrijk om continue bezig te zijn met de "conversie" of wel het aantal bezoekers dat omgezet wordt in klanten. In deze pagina willen we per stap de mogelijkheden om de conversie te verbeteren toelichten.


Het koopproces

Het totale koopproces in een webshop is in 4 stappen te verdelen. Het voordeel hiervan is dat er daardoor gerichter aan verbetering van de conversie gewerkt kan worden. De 4 te onderscheiden stappen zijn:
  1. de bezoeker die binnenkomt tot die iets in het winkelmandje legt
  2. de bezoeker die vanuit het winkelmandje de stap neemt om de bestelling te plaatsen
  3. de bezoeker die de stap neemt om de bestelling te betalen
  4. de bezoeker die na de betaling de bestelling compleet afrond
Met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics kun je de totale conversie meten, maar ook de deelconversies. Door het meten van de deelconversies is goed vast te stellen hoeveel procent deze fase goed doorloopt en hoeveel procent hier afhaakt. Vervolgens kan er nagedacht worden hoe het percentage afhakers gereduceerd kan worden.
 
Welke conversie is haalbaar?
De conversie is van veel factoren afhankelijk, het ene product is makkelijker te verkopen dan het andere product. Om hierbij een beetje richting te geven is een conversie van 2% voor webshops haalbaar en ligt de range zo tussen 2 en 4%. Maar er zullen ook webshops zijn die het beter doen.
 
>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.


Stap 1: Van binnenkomst tot iets in het winkelmandje plaatsen

De beginsituatie van de binnenkomende bezoeker kan hier nog al verschillen. Bezoekers kunnen via de home-page zijn binnengekomen of via een categorie- of productpagina.
 
Binnenkomende bezoekers via de home-page
Vanuit de home-page hebben bezoekers de langste afstand tot het winkelmandje. Voor dat ze bij het artikel zijn moeten ze eerst de navigatie begrijpen, de juiste categorie kiezen en dan nog het juiste product vinden en daarbij het vertrouwen hebben gekregen dat de webshop het product ook daadwerkelijk gaat afleveren.
 
Vragen:
- Kijk naar de algemene vormgeving, heeft deze de juiste sfeer, wekt deze voldoende vertrouwen
- Kijk naar de navigatie, is deze duidelijk genoeg kan de bezoeker makkelijk de gezochte categorie/product vinden
- Kijk naar de zoekfunctie, kan de bezoeker makkelijk de juiste categorie of product vinden
 
Binnenkomende bezoekers via de categorie -pagina
De bezoekers zijn op zoek naar een bepaald product. Ze moeten nog wel een keuze maken voordat ze iets in het winkelmandje kunnen leggen.
 
Vragen:
- Kijk wat beter werkt: grid of lijst presentatie
- Kijk naar de foto's zijn deze mooi genoeg om de bezoeker enthousiast te maken
- Kijk naar de navigatie, is deze duidelijk genoeg kan de bezoeker makkelijk het gezochte product vinden
 
Binnenkomende bezoekers via de productpagina
Hoewel deze bezoekers waarschijnlijk op de juiste plak binnenkomen is het nog maar de vraag of ze direct ook hun keuze gaan maken en het product in het winkelmandje gaan leggen. Misschien oriënteren ze zich en gaan ze eerst toch no bij anderen kijken (en dus mogelijk ook kopen).
 
Vragen:
- Kijk naar de prijzen, zijn deze aantrekkelijk genoeg om de bezoeker over te halen het product te kopen
- Kijk naar de foto's zijn deze mooi genoeg om de bezoeker enthousiast te maken en op bestellen te klikken
- Kijk naar de productomschrijvingen zijn deze duidelijk genoeg om genoeg te weten over het product zodat een keuze gemaakt kan worden 
 
Tips voor verbetering van de (deel)conversie:
>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.


Stap 2: Van winkelmandje naar bestelling plaatsen

De bezoeker heeft al een product in het winkelmandje, uiteraard heeft het uw voorkeur dat de bezoeker meer producten in het winkelmandje plaatst. Een manier om dit te doen is door middel van cross- en up-selling. Bij cross-selling worden bij de producten bijpassende producten getoond en bij up-selling de duurdere varianten met meer mogelijkheden. Waar het in deze stap om gaat is dat de bezoeker nadat deze producten in het winkelmandje heeft gelegd de bestelling gaat plaatsen. Een reden dat bezoekers het winkelmandje zonder af te rekenen in de webshop laten staan is dat bezoekers soms aan het shoppen zijn en rondkijken wat het één en ander kost. Waar bezoekers ook een hekel aan hebben is dat ze een account moeten openen om de bestelling te plaatsen, dit maakt het proces omslachtiger. 
 
Vragen:
- Kijk naar de prijzen, zijn deze aantrekkelijk genoeg om de bezoeker over te halen het product te kopen
- Kijk naar de producten, en bedenk of cross- en up-selling mogelijk is
- Kijk naar het winkelmandje, is deze duidelijk genoeg en kan de bezoeker de bestelling plaatsen makkelijk vinden
- Kijk naar de verzendkosten zijn deze redelijk genoeg en vanaf het begin duidelijk gecommuniceerd om de bestelling te plaatsen
- Kijk naar de Bestelmogelijkheden, moet de bezoeker inloggen om de order te plaatsen of kan dat ook zonder
 
Tips voor verbetering van de (deel)conversie:

>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.


Stap 3: Van bestelling plaatsen naar betalen

In deze (voorlaatste) stap heeft de bezoeker al de keuze voor Bestellen gemaakt en moet nu alleen nog de juiste gegevens invullen en betalen. Hoe meer de bezoeker moet invullen hoe groter de kans dat deze afhaakt, dus vraag alleen het minimale. We zijn nu hard op weg om van de bezoeker een klant te maken. Het is bijna gelukt, zorg dat het vanaf nu niet mislukt!
 
Vragen:
- Hoeveel informatie moet de bezoeker invullen
- Welke betaalopties worden geboden
- Hoe soepel werkt het betaalformulier
 
Tips voor verbetering van de (deel)conversie:
>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.


Stap 4: Van betalen naar bestelling afronden

In de laatste stap moet de bezoeker betalen en de bestelling af ronden. We zijn nu hard op weg om van de bezoeker een klant te maken. Het is bijna gelukt, zorg dat het vanaf nu niet mislukt! In deze laatste stap kan het toch nog fout gaan, bijvoorbeeld: De klant wil online betalen maar er is een storing.
 
Vragen:
- Hoe storingsgevoelig zijn de online betaalmogelijheden
- Wat gebeurd er als online betalen mislukt, is het voor de bezoeker duidelijk hoe er alsnog betaald kan worden
 
Tips voor verbetering van de (deel)conversie:
>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.


Meten van conversie

Na de uitleg over verbeteringen van de conversie willen we nog een korte uitleg geven over het meten van conversie.
 
Het meten van de totale conversie
Dit is de belangrijkste conversie en ook het makkelijkst meetbaar. Deze conversie kan berekend worden door het aantal verkopen in een bepaalde periode te delen door het aantal bezoekers in dezelfde periode.
 
Het meten van deelconversies
Als je de conversie wil gaan verbeteren dan is het handiger om de deelconversie te gaan meten. Zo ontstaat een gedetailleerder beeld en is het ook makkelijker om vast te stellen waar de verbeter kansen zitten.
 
Deelconversie van binnenkomst tot winkelmandje
Deze conversie kan gemeten worden door het aantal keren dat het winkelmandje bekeken wordt in een bepaalde periode te delen door het aantal bezoekers in dezelfde periode.
 
Deelconversie van winkelmandje naar bestelling plaatsen
Deze conversie kan gemeten worden door het aantal keren dat het bestelformulier bekeken wordt in een bepaalde periode te delen door het aantal keren dat het winkelmandje bekeken is in dezelfde periode.
  
Deelconversie van bestelling plaatsen naar betalen*
Deze conversie kan gemeten worden door het aantal keren dat de betaalmodule wordt gebruikt in een bepaalde periode te delen door het aantal keren dat het bestelformulier wordt bekeken.
  
Deelconversie van betalen* naar bestelling afronden
Deze conversie kan gemeten worden door het aantal keren dat de pagina "bedankt voor de bestelling" wordt getoond in een bepaalde periode te delen door het aantal keren dat het de betaalmodule gebruikt wordt gebruikt.
  
*Soms is de betaalmodule niet apart te meten. In dat geval is het ook mogelijk om de laatste twee conversies in één keer te meten en de deelconversie van bestelformulier naar bestelling afronden
  
Deelconversie van bestelling plaatsen tot bestelling afronden
Deze conversie kan gemeten worden door het aantal keren dat de pagina "bedankt voor de bestelling" wordt getoond in een bepaalde periode te delen door het aantal keren dat het bestelformulier wordt bekeken.

>> Heeft u vragen of wilt u meer weten neem dan contact met ons op.

Pagina terug
Powered by webXpress