Gebruik van formulieren

Gebruik van formulieren
 
Formulieren kunnen een belangrijke functie vervullen in een website wanneer ze bijdragen aan een direct contact tussen de bezoeker en de eigenaar van de website. Dit kan een eerste contact zijn, maar kan ook een vervolg contact zijn. Het heeft dus zin om bij het gebruiken van een formulier van bij een aantal belangrijke punten stil te staan.
 

Duidelijkheid
Op een moment dat een bezoeker een formulier gaat invullen wil de bezoeker graag duidelijkheid hebben over waartoe het formulier dient en wat de gevolgen van het invullen zijn. Is het een formulier om vrijblijvend contact op te nemen of zit de bezoeker na het invullen vast aan een bestelling. Geef eventueel ook aan wat er gebeurd met de ingevulde gegevens. Geef het formulier daarom een duidelijke titel en leg vooraf de duidelijk de bedoeling en de consequenties uit.

Toelichting vooraf
Geef indien nodig een toelichting vooraf. Doe dit duidelijk en beknopt. Gebruik hierbij zoveel mogelijk alledaagse taal. Is het niet mogelijk om alledaagse taal te gebruiken geef dan een duidelijke uitleg.

De vragen
Houdt het formulier zo kort en overzichtelijk mogelijk en beperk het aantal vragen. Het schrikt vaak erg af als bezoekers veel vragen moeten invullen en bovendien kunnen gebruikers door de veel vragen het overzicht verliezen.

 

Verplichte vragen
Markeer de verplichte vragen, dit kan bijvoorbeeld met een asterisk (*). Dit is één van de meest gebruikte methoden om dit te doen.  Vermeld boven het formulier duidelijk aan dat de gemarkeerde vragen verplicht zijn. Maak vragen alleen verplicht als deze echt noodzakelijk zijn.

 

Geen wis-knop
Plaats naast de verzendknop nooit een wisknop. Hoewel dit gebruiksvriendelijk lijkt is de kans groot dat bezoekers na het invullen op deze knop klikken in plaats van de verzenden knop. Opnieuw beginnen is dan heel frustrerend. Bovendien is de kans uiterst klein dat bezoekers zoveel foute gegevens intypen dat ze helemaal overnieuw moeten beginnen.


Wat gebeurd er bij verzenden
Geef duidelijk aan wat er gebeurd als er op de verzenden knop gebeurd. Indien het onduidelijk is geef de knop een zo duidelijk mogelijke titel zoals: "inschrijven”, "bestellen” of "verzenden”.

 

Vervolgscherm
Toon na het verzenden een vervolgscherm. Allereerst om de bezoeker te laten weten dat het formulier is verzonden en de bezoeker te bedanken. Tevens kunt u, indien van toepassing, aangeven hoe lang het duurt voordat u hierop reageert, bijvoorbeeld: "U ontvangst binnen 3 dagen een reactie”. Ook kunt u een link tonen waarop bezoekers kunnen klikken om verder te gaan.

 

Testen vooraf
Test het formulier zelf maar vraag ook anderen om er zeker van te zijn dat de bedoeling duidelijk is, dat de juiste informatie gevraagd wordt en dat het formulier naar het correcte e-mailadres wordt gestuurd.

 
Pagina terug
Powered by webXpress